Școala pentru copiii nevăzători

Spațiul interior ca mijloc de învățare pentru copilului nevăzător

Vă prezint în cele ce urmează o intervenție lăudabilă a unor arhitecți din Thailanda (Creative Crews) în interiorul unei școli pentru copii nevăzători. Proiectul este realizat în 2018 și reprezintă o inserție a unei facilități inovative pentru nevăzători care să ajute copiii să își antreneze de la grădiniță skill-urile necesare pentru o mai ușoară adaptare la o viață normală și pentru continuarea mai apoi cu educația Braille.

 

La Grădinița Pattaya din Thailanda vin copii nevăzători, cu probleme mari de vedere, dar și copii cu mici dificultăți – de aceea, provocarea arhitecților a fost să gândească un spațiu flexibil potrivit tuturor. Clădirea grădiniței este o construcție standard cu structură din beton armat și compartimentări tip gip-carton, cu spații rectangulare și simetric dispuse. Volumul nou propus este însă un cub multisenzorial, finisat cu o varietate vibrantă de materiale și culori, inserat în locul fostei biblioteci. Respectând liniile educației Pre-braille, vechea librărie și balconul atașat acesteia se transformă acum într-o cameră multi-senzorială pentru copii mici. Balustrada existentă este înlocuită de o fațadă interactivă, perforată cu goluri de lumină în care cei mici pot introduce „pin-uri” – mici jucării educative.

 

In interior, toate cele 6 fețe ale camerei sunt interactive. Copiii experimentează cei patru pereți pe măsură ce parcurg curicula educațională și sunt astfel mai ușor ghidați de propriile simțuri. Atingerea pereților începe cu forme de bază, apoi cu relații între mărimile formelor, texturi și greutate ajungând apoi la forme complexe precum animalele.

 

Pe lângă curicula Braille, copiii învață aici să recunoască semnele unor posibile pericole din viața de zi cu zi. În colaborare cu un specialist, arhitecții au proiectat niște capsule care reproduc mirosuri precum: foc, fum, scurgeri de gaze..etc. Un inginer ed sunet a creat pentru copii niște înregistrări cu diverse tipuri de medii naturale pentru a stimula percepția celor mici asupra lumii.

Peretele cu lumini este gândit pentru stimularea vederii copiilor cu probleme mai mici de vedere- el este prevăzut cu intensități diferite de lumină dar și culori diferite.

 

Podeaua este realizată din plăci conturate cu literele Braille-în Thai, engleză și numere pentru introducerea ulterioară a elementelor educației Braille.

Intenția acestei intervenții este de a realiza un prototip al spațiilor multi-senzoriale pentru nevăzători, realizat în buget limitat dar care aduce rezultate fantastice. Acest prototip își propune să reprezinte soluția unei fundații puternice pentru viitoarea introducere a educației speciale pentru nevăzători dar și pentru o adaptare rapidă și ușoară la viața cotidiană.

Proiectul mi s-a părut foarte interesant și util, dar mai ales o reală sursă de inspirație pentru familiile care trec prin experiența de a avea un micuț cu probleme de vedere. Poate și numai un element din cele prezentate în articol poate înlesni procesul de acomodare la lumea din jur.

 

Surse:

  1. https://www.archdaily.com/918942/classroom-makeover-for-the-blind-creative-crews?ad_source=search&ad_medium=search_result_projects
  2. http://creative-crews.com/project/classroom-makeover-for-the-blind/

Dacă vi s-a părut util acest articol, dați mai departe!:)